Zapchany bądź uszkodzony DPF/FAP to jedna z najczęściej występujących usterek w pojazdach ciężarowych, maszynach rolniczych i budowlanych oraz nowoczesnych samochodach osobowych. Z uwagi na jego awaryjność, coraz więcej osób decyduje się na mechaniczne usunięcie elementu znajdującego się w układzie wydechowym. Z czym wiąże się wyłączenie DPF? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.
Czym jest filtr cząstek stałych?
Filtr DPF, nazywany zamiennie FAP, jest częścią układu wydechowego i odpowiada za oczyszczanie spalin z zalegających cząstek stałych. Element ten jest montowany w pojazdach z silnikiem diesla, jednak coraz częściej pojawia się on również przy silnikach benzynowych. Głównym zadaniem filtra DPF/FAP jest eliminowanie substancji szkodliwych dla środowiska, które powstają podczas jazdy samochodem. Niestety ta część układu wydechowego jest dość awaryjna, a jego wymiana wiąże się z wysokimi kosztami, dlatego niektórzy decydują się na wyłączenie dpf.
Jak rozpoznać uszkodzenie filtra cząstek stałych?
Zapalenie się kontrolki sygnalizującej błąd filtra cząstek stałych DPF/FAP oraz przejście silnika w tryb awaryjny najczęściej oznacza, że doszło już do uszkodzenia filtra. Diagnostyka komputerowa da nam stuprocentową jasność, czy możliwa jest jeszcze regeneracja filtra cząstek stałych DPF, jednak najczęściej kończy się to fizycznym usunięciem struktury filtra. Czy można temu zapobiec? Istnieje kilka sygnałów, mogących świadczyć o tym, że z filtrem FAP dzieje się coś niedobrego:
- niebezpiecznie wzrasta poziom oleju,
- wzrosło spalanie,
- silnik stracił moc,
- zapach spalin jest mocno wyczuwalny,
- z rury wydechowej wydobywa się czarny dym.
Co daje wyłączenie DPF?
Na usunięcie filtra cząstek stałych decyduje się coraz więcej osób. Tego typu usługę oferuje niemal każdy serwis samochodowy. Wyłączenie, a następnie usunięcie DPF jest jednorazową operacją, która niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim jest to oszczędność pieniędzy (czyszczenie lub wypalanie filtra trzeba robić cyklicznie, a usunięcie DPF pozwala tego uniknąć). Ponadto po usunięciu filtra silnik zacznie mniej palić i odzyska moc.
Wyłączenie DPF to dość powszechne rozwiązanie, które nie tylko pomaga zaoszczędzić pieniądze, ale zmniejsza spalanie i przywraca moc silnika. Jeżeli mimo przeprowadzonej regeneracji nasz samochód nadal działa w trybie awaryjnym lub sprawia inne problemy, warto rozważyć usunięcie filtra cząstek stałych.
GIPHY App Key not set. Please check settings