Biedronka to ikona polskich zakupów – wiesz, ta od promocji na 12 + 12 piw gratis. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, skąd wzięło się logo i cała ta biedronkowa mania? Przygotuj się na podróż w czasie, bo cofamy się do lat 90. i dalej!
Wszystko zaczęło się w Poznaniu…
Pierwsza Biedronka otworzyła drzwi 4 kwietnia 1995 roku w Poznaniu przy ul. Newtona. Mariusz Świtalski, człowiek, który wymyślił nie tylko Biedronkę, ale też Żabkę i Małpkę Express, postanowił zrobić sklep, w którym wszystko będzie tanio, prosto i bez udziwnień. Inspiracja? Niemiecka sieć Aldi. Zero przepychu, za to maksymalne oszczędności, żeby ceny mogły być jak najniższe.
Polska czy portugalska? Oto jest pytanie!
Biedronka zaczęła jako w 100% polski projekt. Ale już w 1997 roku Mariusz zdecydował się sprzedać sieć portugalskiej firmie Jerónimo Martins. Wtedy miał tylko 200 sklepów, ale widocznie Portugalczycy zobaczyli potencjał, bo teraz mamy ponad 3500 sklepów w Polsce. Tak, tylko w Polsce – Biedronka to nasz największy pracodawca.
Logo, które zaczęło się od szczoteczki do rąk
Tak, dobrze czytasz. Logo Biedronki zrodziło się z dziecięcej szczoteczki do rąk w kształcie biedronki, produkowanej przez firmę Sanel z Krakowa. Andrzej Policht, informatyk z Elektromisu, dostał zadanie stworzenia logotypu i inspirował się tym plastikowym produktem. Rezultat? Logo, które było proste, tanie i rzucające się w oczy – a w latach 90. to był prawdziwy hit!
Początkowo logo miało zielony napis „Market” i biedronkę na białym tle z czerwono-zielonymi pasami na budynkach. Taki oldschoolowy vibe, o poziomie artystycznym jak zadanie z informatyki.
Czytaj również:
- Jak aromat może pomóc nam oszczędzić i zwiększyć intensywność premixa w produkcji liquidów
- Odkrywanie świata przez literaturę: od dobrych manier po tajemnice ludzkiego organizmu
- Transport Towaru w Polsce
Kiedy Biedronka przeszła metamorfozę?
W 2000 roku logo przeszło pierwszy lifting. Pojawił się żółty kolor, zielony poszedł w odstawkę, a obok biedronki pojawił się napis „Codziennie niskie ceny”. Wygląd budynków też się zmienił – żółte elewacje przyciągały uwagę każdego przechodnia.
W 2012 roku kolejna zmiana: biedronka dostała bardziej nowoczesny wygląd, zmieniono czcionkę, ale kolory pozostały takie same. No i biedronka zrobiła się bardziej uśmiechnięta – taki owad po prostu musi zachęcać do zakupów!
Ale wiecie, co jest stałe w Biedronce? Kolejki. Zawsze jedna kasa otwarta, a kasy automatyczne obsługuje ten sam pracownik. Chociaż to może i lepiej, bo przynajmniej masz czas, by przyjrzeć się gumom do żucia przy kasie.
Ciekawostki, których może nie znałeś
- Pierwsze sklepy: W 1995 roku były malowane w czerwono-zielone pasy. Taki minimalistyczny PRL-owski klimat.
- Szczoteczka, która wszystko zaczęła: Plastikowe szczoteczki w kształcie biedronki dalej są w sprzedaży!
- Codziennie niskie ceny: Hasło pojawiło się dopiero w 2001 roku – wcześniej biedronka była niemówna.
- Aplikacja Moja Biedronka: To prawdziwy hit, dzięki któremu oszczędzisz jeszcze więcej. Pod warunkiem, że ominiesz te palety w alejkach i dotrzesz do czytnika cen.
I co dalej?
Biedronka przeszła długą drogę od retro marketu z biedronką na białym tle do wielkiej sieci, która kontroluje ponad 70% sprzedaży JMP. Czy Świtalski przewidział, że jego mała biedronka stanie się taką gigantyczną maszyną? Może nie, ale jedno jest pewne: ten owad jeszcze nie raz nas zaskoczy! A jak nie, to Lidl zrobi to za nią.
Artykuł powstał we współpracy z koszulkazlogo.pl, sklepem internetowym oferującym ubrania firmowe z logo na zamówienie. Jeśli Twoja firma potrzebuje personalizowanych koszulek czy bluz z haftem, to koniecznie sprawdź ich ofertę i dołącz do grona zadowolonych klientów!
GIPHY App Key not set. Please check settings